15 مارس 2022 - طبق مطالعه جدیدی که در مجله فشار خون بالینی منتشر شده است، تقریبا نیمی از کودکان و نوجوانان چاق که در برنامه کاهش وزن ثبت نام کرده بودند، فشار خون بالایی داشتند، این نشان می دهد که فشار خون بالا ممکن است در این جمعیت جوان، یک مشکل شایع باشد و با پیامدهای بالقوه ویرانگر در درازمدت همراه است.

فشار خون بالا - همچنین به عنوان هایپزتنشن شناخته می شود - به طرق مختلف به طور بالقوه به بدن آسیب می رساند. هنگامی که نیرویی که خون به دیواره‌های شریان شما وارد می کند، بیشتر از آنچه که باید باشد، می‌تواند به رگ‌های خونی و همچنین چندین اندام آسیب برساند - از جمله کلیه‌ها، که با فیلتر کردن مواد زائد از خون شما از طریق شبکه‌های رگ‌های خونی کوچک کار می‌کنند. در نهایت، فشار خون بالا می تواند منجر به حمله قلبی، سکته مغزی، بیماری مزمن کلیوی، از دست دادن بینایی یا زوال شناختی شود. به طور کلی، خطرات فشار خون بالا هر چه طولانی‌تر باشد، و کنترل آن با دارو صورت نگیرد، بیشتر می‌شود، اما این بدان معنا نیست که تنها عواقب آن در سنین بالاتر ایجاد می‌شود. تحقیقات نشان داده است که حتی در بزرگسالان جوان تر، به خصوص در بزرگسالان جوان سیاه پوست، فشار خون بالا با خطر سکته مغزی بالاتری، مرتبط است.

در مطالعه ی اخیر، محققان داده‌های 7493 کودک و نوجوان 3 تا 17 ساله را که در گروهی از برنامه‌های مدیریت وزن کودکان شرکت کردند، بررسی نمودند. 53.8 درصد از شرکت کنندگان مونث بودند و به طور نامتناسبی در محدوده سنی 9-11 (32.1 درصد) قرار داشتند. در ارزیابی فشار خون بالا در میان شرکت کنندگان در مطالعه، محققان از دستورالعمل های سال 2017 آکادمی اطفال آمریکا(AAP)  استفاده کردند.

به طور کلی، 48.9٪ از شرکت کنندگان در اولین ملاقات خود به عنوان بخشی از برنامه مدیریت وزن، فشار خون بالا داشتند. این شامل 18.9٪ از شرکت کنندگانی می شد که فشار خون آنها در دسته "بالا" قرار می گرفت، 23.9٪ دارای فشار خون بالا مرحله 1 (شدیدتر) و 6٪ که فشار خون مرحله 2 (حتی شدیدتر) داشتند. از بین تمام شرکت کنندگان مبتلا به فشار خون بالا، 60٪ دارای چاقی کلاس 3 بودند که به عنوان شاخص توده بدنی40 یا بالاتر تعریف می شود. 45.9٪ دیگر دارای چاقی کلاس 2 بودند که به  شاخص توده بدنی بین35 تا 39.9تعریف می شود و 37.7٪ دارای چاقی کلاس 1 بودند که به عنوانشاخص توده بدنی بین 30 تا 34.9 کیلوگرم بر مترمربعتعریف می شود.

فشار خون بالا در بین کودکان و نوجوانان شایع است

هنگامی که بسیاری از عوامل مختلف را با وضعیت فشار خون مقایسه کردند، محققان دریافتند که شرکت‌کنندگان با فشار خون بالا در مقایسه با شرکت‌کنندگانی که فشار خون بالا نداشتند، به احتمال زیاد مرد و دارای چاقی شدید بودند. شرکت کنندگان 3 تا 14 ساله نیز نسبت به افراد 15 تا 17 ساله کمتر به فشار خون بالا مبتلا بودند. احتمال داشتن فشار خون بالا در کودکان و نوجوانانی که به عنوان سفیدپوست غیر اسپانیایی شناخته می شوند، بیشتر از سیاهپوستان غیراسپانیایی تبار بود و تقریباً به اندازه افرادی که اسپانیایی تبار یا دسته بندی نژادی یا قومی دیگری داشتند، به این بیماری مبتلا بودند. اما محققان دریافتند که وقتی دیگر تفاوت‌های بین شرکت‌کنندگان تنظیم شد، هر گونه ارتباط بین نژاد یا قومیت و فشار خون بالا، ناپدید شد.

محققان به این نتیجه رسیدند که فشار خون بالا یک مشکل گسترده و نگران‌کننده در میان کودکان و نوجوانان چاق است و برنامه‌های مدیریت وزن کودکان باید اندازه‌گیری آن را به شیوه‌ای ثابت انجام دهند تا بتوان آن را به طور مناسب درمان کرد. محققان نوشتند: فشار خون بالا ممکن است نیاز به ارزیابی بیشتر، مانند ارزیابی‌های مکرر فشار خون در ویزیت‌های آینده، پایش فشار خون سرپایی، ارزیابی‌های اکوکاردیوگرام یا شروع فوری داروهای ضد فشار خون، داشته باشد. پزشکان باید راهبردهای توصیه شده اولیه برای مدیریت فشار خون مانند مشاوره تغذیه و فعالیت را به عنوان اجزای اصلی در مداخله سبک زندگی فشرده، بگنجانند.

منبع:

https://www.diabetesselfmanagement.com/news-research/2022/03/15/high-blood-pressure-common-in-kids-and-teens-with-obesity/